Thursday, November 25, 2010

Berhati-hati ketika memilih....



Restoran vegetarian tipu sijil halal


2010/11/25


PETALING JAYA: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) menyerbu sebuah restoran berasaskan sayur-sayuran (vegetarian) kerana mengaburi mata pelanggan beragama Islam dengan menampal logo halal di premis mereka tanpa mendapatkan sijil halal sah di Jalan 8/1E di sini, semalam. 

Restoran itu didapati menggunakan bahan masakan dipercayai mengandungi alkohol bagaimanapun menampal logo halal bersaiz besar di pintu masuk hadapan premis terbabit bagi mengaburi mata pelanggan Islam.


Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hub Halal Jakim, Mohd Amri Abdullah, berkata serbuan kira-kira jam 11 pagi itu dilakukan dengan kerjasama Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Shah Alam hasil aduan orang awam dan risikan.
“Keadaan dalam premis itu tersusun, bagaimanapun hasil pemeriksaan di ruangan dapur, kami mendapati tukang masak lelaki warga Myanmar memasukkan cuka arak yang diragui penggunaannya ke dalam masakan yang disajikan,” katanya di sini, semalam. 









No comments:

Post a Comment