Friday, November 5, 2010

Ulam - Ulaman



ULAM merupakan gelaran kepada tumbuhan yang dimakan secara mentah atau sekadar dicelur (direndam sekejap dalam air panas) sebelum di makan bersama nasi. Ulam juga biasanya dimakan bersama dengan perasa seperti budu, cencaluk atau sambal belacan. Ulam amat terkenal sebagai hidangan harian utama di kalangan masyarakat Melayu di kampung-kampung. Ulam diambil dari berbagai-bagai bahadian tumbuhan yang boleh dimakan. Ini termasuklah pucuk, daun, umbut, biji, buah, ubi dan kadang-kadang bunga.




ULAM juga memainkan peranan penting dalam perubatan Melayu dan kini pakar pengkaji perubatan barat juga turut mengakui khasiat ulam sebagai tambahan yang baik untuk badan. Sebagai contoh, pegaga kini telah diiktiraf oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sebagai herba menjanakan kecerdasan berfikir di kalangan kanak-kanak selain dapat membantu peredaran darah dan meningkatkan kesihatan kulit.






















(Ulam Pucuk Gajus)


Khasiat:
* membersihkan darah





(Ulam Pegaga)


Khasiat:
* menyegarkan badan, merawat pitam, mengurangkan berat badan, awet muda, rawatan lepas bersalin, memperbaiki peredaran darah, pertumbuhan rambut, memperkuatkan gigi dan untuk kecerdasan otak.

(Pucuk mengkudu)


Khasiat:
* mencegah sakit kepala, buasir, kembung dan menguncupkan rahim



















(Ulam petai)


Khasiat:
* mencegah penyakit kencing manis, tekanan darah tinggi, kembung, membersihkan darah dan usus.




















(Ulam Raja)


Khasiat:
* membersihkan darah dan memperkuatkan tulang





















(Jering)


Khasiat:
* mencegah penyakit kencing manis, membersihkan buah pinggang, memperbaiki pembuangan air kecil dan memperkuatkan tulang.




















(Pucuk betik)


Khasiat:
*Membantu penghadaman


No comments:

Post a Comment